Startsida / Inlägg

”Forza Horizon 4” rullar vidare – utan wow-faktorn

av Effie Karabuda
forzahorizon4recension
Foto: Xbox
Rate

Forza Horizon 4

Från 3 år

Format: Xbox One, PC

Pris: Ca 599 kr

Utvecklare: Playground Games

Utgivare: Microsoft Studios

Xbox racingälskling ”Forza Horizon” går varken tillbaka i tiden eller tar ett steg framåt. Och jag bara åker med.

Vad som började som en blixtförälskelse för två år sedan har mynnat ut i ett jaha, det blir nog inte mer än såhär. ”Forza Horizon 4” har – trots sina härliga stunder – stagnerat och bryr sig inte längre om att krydda till vårt förhållande. Föregångaren fick mig att känna ett pirr på hög nivå när jag gled runt i min Tesla på Australiens kusten till tonerna av Chvrches. Nu är jag lite mer oimponerad.

forzahorizon4_1
Foto: Xbox

Kanske beror det på att hela wow-faktorn inte är densamma, även om jag upplever racingspelet i 4K och 60 bilder per sekund för första gången i mitt liv. Grafiska under som till exempel årstidsvariationer med hala isbanor, lera som skvätter och högupplösta regndroppar på vindrutan gör halvdana intryck. Jag vet ju exakt vilka knappar Xbox trycker på för att mitt gamerhjärta ska dunka snabbare. Det blir liksom för tillrättalagt. Att miljön dessutom skiftat från ett frodigt australiensiskt landskap till ett brittisk samhälle med små stenhus, medeltida slott och grusvägar bidrar också till mjeh-effekten.

Men kärnan i ”Forza Horizon 4” finns fortfarande kvar. Ett större utbud av bilar, närmare bestämt 450 stycken, får mig att känna mig som en Östermalmsunge som kan välja och vraka, peka och domdera. Nä, inte den! Jag vill ha DEN DÄR! Den bortskämda behandlingen håller i sig ända in i turneringarna och utmaningarna. Jag glider förbi mållinjen utan särskilt bråkiga hinder och belönas med både gratis bilar, pengar och andra fördelar. Jag blir till och med tilldelad ett gigantiskt hus bara för att jag ställde upp på ett stunttrick – utan att behöva betala en spänn!

forzahorizon4_4
Foto: Xbox

Finliret sitter som det ska, ibland är nästan styrningen lite väl känslig och jag hamnar utanför vägen, förstör typ en stenlämning och känner mig som en värdelös mupp. Men för det mesta är jag säker i loppen, nästan så pass säker att jag blir lite för bekväm och önskar mer motstånd. Det görs kanske inte en kraftansträngning att öka svårighetsgraden, men det finns ändå vissa uppdrag som testar gränserna och förnyar – till exempel när jag jobbar som testförare.

Jag har någonstans accepterat att jag inte kommer att få uppleva samma eufori som i ”Forza Horizon 3” när jag var nykär. Nu får jag nöja mig med en liten överraskning i förhållandet ungefär varannat år, om jag har tur.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB