Startsida / Inlägg

Rockstar har jobbat 100 timmar i veckan – på ”Red Dead Redemption 2”

av Effie Karabuda
Foto: Skärmdump/Rockstar
Foto: Skärmdump/Rockstar

Rockstar storsatsar inför släppet av ”Red Dead Redemption 2”. En av studions grundare, Dan Houser, menar att projektet bidragit till extrema arbetsförhållanden. 

En av de kända bröderna som varit med och grundat Rockstar, Dan Houser, öppnar upp sig om svårigheterna kring utvecklingen av ”Red Dead Redemption 2”. För sajten Vulture berättar han att under 2018 har de anställda behövt jobba upp till 100 timmar varje vecka – allt för att spelet skulle kunna färdigställas i tid.

Den andra brodern, Sam Houser, förklarar att fortsättningen på vilda västern-sagan har hittills varit det tuffaste projektet för studion att ro i land.

”Vi har gett all vår kraft till det här spelet. Vi har verkligen pushat oss själva så mycket vi bara kan”, sa han till Vulture tidigare i år.

Det har tagit Rockstar sju år att skapa ”Red Dead Redemption 2”. Och det är inte ett litet spel som fansen har att se fram emot. Dan Houser menar att spelet är 65 timmar långt och innehåller totalt 300 000 animationer och 500 000 repliker som spelats in av 700 röstskådespelare. Dessutom har man anlitat 500 personer som enbart jobbat med motion capture.

År 2010 – några månader innan lanseringen av första ”Red Dead Redemption” – talade några fruar till Rockstar-anställda i San Diego ut i ett öppet brev. De klagade på att deras partners tvingades jobba 60 timmar i veckan, 12 timmar per dag och även på lördagar – annars skulle de bli tillrättavisade av cheferna.

Rockstar tog avstånd från påståendet och tyckte att folk tolkade anonyma åsikter på nätet som ren fakta.

”Det gör oss väldigt ledsna ifall att någon tidigare anställd inte uppskattade sin tid hos oss eller kände att de inte fick utlopp för sin kreativitet. Vi hoppas att de kan hitta en annan miljö som passar deras humör och behov bättre. Men majoriteten av alla i vårt företag fokuserar uteslutande på att leverera interaktiv underhållning som ligger i frontlinjen.”, skrev studion i ett pressmeddelande vid tidpunkten.

”Red Dead Redemption 2” släpps 26 oktober till Xbox One och Playstation 4.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Linn Elmervik
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB