Startsida / Inlägg

Här får ”Starcraft”-proffsen spö av en AI-robot

av Effie Karabuda
deepmindstarcraft
Foto: Deepmind

Den artificiella intelligensen Alphastar sopade banan med två medlemmar från Team Liquid. Såhär såg det ut när ”Starcraft”-spelarna hamnade i rejält underläge. 

De två experterna Grzegorz ”Mana” Komincz och Dario ”TLO” Wünsch besegrades av en dator i fem stycken ”Starcraft 2”-dueller vardera. Det Google-ägda företaget Deepmind hade nämligen lärt sin AI Alphastar att bli en mästare på sci-fi-spelet.

Genom att studera repriser av matcher spelade av människor och kopiera olika strategier lyckades AI:n samla på sig 200 års erfarenhet av spelet. Men trots den enorma kunskapsbanken var roboten långsammare än de riktiga spelarna när det gällde att ta beslut. Det fanns en fördröjning mellan att observera och agera på drygt 350 millisekunder.

Däremot tog AI:n mer exakta beslut och kunde se hela spelplanen. Medan Komincz och Wünsch var tvungna att flytta runt kameran för att kunna ta in all information.

Under matcherna kallade kommentatorerna AI:n för ”fenomenal” och ”supermänniska”.

”Jag hoppas – även om det finns mycket jobb kvar att göra – att man i framtiden kan blicka tillbaka på det här och se det som ett steg framåt för vad AI-system kan åstadkomma”, sa David Silver, co-lead på Deepmind, efter matcherna.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB