Startsida / Inlägg

Går sådär när ”The Sims 4” försöker vara ”Stranger Things”

av Effie Karabuda
Foto: EA
Rate

The Sims 4: StrangerVille

Från 12 år

Format: PC, Mac

Pris: Ca 199 kr

Utvecklare: Maxis, The Sims Studio

Utgivare: Electronic Arts

Den nya expansionen ”StrangerVille” är inspirerad av tv-serien ”Stranger Things” – men på ett fantasilöst sätt. ”The Sims 4” borde bara hålla sig till vardagsrealismen.

Det här med övernaturliga element i ”The Sims” är ett otroligt känsligt ämne för mig. Jag kan tala vitt och brett om semlans rätt att existera i olika former, eller totalt hänge mig åt Yanny/Laurel-debatten. Men att prata om vampyrer och ufon i EA:s livssimulator – nä, där sätter jag gränsen.

Man skulle kunna tro att den tokhyllade serien ”Stranger Things” har ynglat av sig i ”The Sims 4”. I ökenstaden StrangerVille döljer sig nämligen en mörk hemlighet som bara militären känner till. Sporer flyger runt i luften, slingerväxter kravlar sig upp ur avloppen och auktoritära myndigheter patrullerar gatorna. Men det mest obehagliga av allt är simmarna som påverkats av de mystiska krafterna.

Läskiga grannar :/

Jag märker direkt att något är fel när Monica, Jess och någon med ett oläsligt aliennamn välkomnar mig till kvarteret. Trion ser läskigare ut än min hat-pokémon Mr. Mime, rör sig zombie-ryckigt och har uppspärrade ögon i stil med crazy-girlfriend-memen. De är helt okontaktbara och säger saker som ”anamma modern så ger hon dig sinnesfrid”. Dessutom lämnar psykgänget en konstig frukt i mitt kylskåp, som jag förstås tar en bit av. Det skulle jag inte ha gjort.

Utan att avslöja allt om den typ två timmar korta (!) storylinen kan jag informera om att det är mycket rotande som pågår. Jag ska leta bevismaterial, lyssna av militär personal, hitta botemedel och scanna områden. Och sist men inte minst klä mig i icke moderiktiga skyddsdräkter. Jag tvingas vara social och verkligen ge mig ut i samhället för att samla ledtrådar.

Foto: EA

Aldrig tidigare har ”The Sims” haft en sådan linjär handling att förhålla sig till med klassiska spelement. EA har till och med (SPOILER!!!) slängt in ett intensivt boss battle (SLUT PÅ SPOILER!!!). Men jag blir liksom inte exalterad av den här typen av to-do-list-uppdrag och krav på att prestera. För mig ska spelet handla om att bilda familj, hänga upp tvätt, inleda en otrohetsaffär och misslyckas på jobbet. Allt det där vardagliga. Jag vill inte bli indragen i en påhittad konflikt och leka agent Scully.

Men obs! Jag måste bara flika in att jag ändå uppskattar att man byggt en sunkig husvagnsparkering och en ”man cave:ig” bunker :) Jag uppskattar dock inte den nya Amanda Lind-frillan :( 

”StrangerVille” hade kunnat vara en expansion med personlighet, om jag inte kände att det här redan var gjort. Det är pinsamt att rida på hajpvågen och kamma hem gratispoäng på en Netflix-succé.

Läs också…

”The Sims 4 Vampyrer” förstör min idyll

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB