Startsida / Inlägg

Lite snarkvarning på ”The Division 2” – men det håller i längden

av Effie Karabuda
Foto: Ubisoft
Rate

The Division 2

Från 18 år

Format: Playstation 4, Xbox One, PC

Pris: Ca 599 kr

Utvecklare: Massive Entertainment

Utgivare: Ubisoft

Konkurrensen bland ”looter shooters” är stenhård. ”The Division”-universumet har förfinats av svenska Massive, men det lockar tyvärr inte med mycket nytt.

Jag har svårt att förstå varför jag ska lägga ner tid på ännu en ”looter shooter” – alltså ett spel där jag hetsskjuter och plockar på mig föremål – efter att redan ha betat av titlar som ”Destiny” och ”Anthem”. När ”The Division” släpptes 2016 kändes genren fortfarande het och öppen för nya möjligheter. Fortsättningen på första spelet försöker mest förvalta det rätt så utnötta upplägget på ett värdigt sätt.

Malmö-studion Massive har tagit farväl av det vibrerande New York och rört sig vidare till det torra och opersonliga Washington D.C. Om det inte vore för mitt IRL-besök i staden för en dryg vecka sedan hade jag inte haft någon som helst relation till de här gatorna. Vita Huset och Kapitolium hade säkert imponerat, men resten hade nog känts ganska så intetsägande – trots att grafikprocessorn jobbar på högvarv. D.C. är helt enkelt inte ett lika sexigt ställe att sätta i karantän på grund av en utbredd epidemi.

Foto: Ubisoft

Det är svårt att recensera ett onlinespel som är i ständig utveckling och kanske borde jag återkomma med ett nytt betyg om ett år. Men just nu kan jag i alla fall konstatera att det är mycket som sitter på plats bara några dagar efter lansering. Buggarna är få och Massive har stramat åt både game- och gunplay och lagt in mer variation i fienderna. De springer mot mig i rasande fart, siktar på långt sniper-håll och pepprar med specialattacker.

Jag har också min egen personliga arsenal att modifiera och uppgradera under resans gång. Som en slags inkallad specialagent gör jag alltifrån att rädda civila (mycket effektivt sätt att samla XP på) till att försöka utrota ”hyenas” som utnyttjar de svaga. Gadgets blir ett kul komplement och jag använder ofta min drönare som tar kål på motståndarna från ovan.

Det finns oändligt med content som håller samma kvalitet som i föregångaren, om inte snäppet högre. Bara en snabb blick på kartan ger mig lite av en herregud-hur-ska-jag-hinna-med-allt-känsla – på ett bra sätt. Men uppdragen kan absolut bli en alltför utdragen och utmanande process om jag inte har en kompis eller främling vid min sida.

Foto: Ubisoft

”The Division 2” är så pass bekant i sitt format att muskelminnet kickas igång redan i de första striderna. Det är bekvämt, men också alldeles för väntat. Jag förstår dock att utvecklarna vill köra på säkra kort om de nu ska rota runt i den etablerade ”looter shooter”-genren och samtidigt behaga de lojala fansen.

Massive har lyckats bygga ett spel som kommer att hålla i längden och gör jobbet. Men som dessvärre inte får mig att Tom Cruise-hoppa av glädje.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB