Startsida / Inlägg

Pewdiepie stoppar ”subscribe”-kampanjen – efter terrordådet

av Effie Karabuda
Foto: Skärmdump

Nu uppmanar Felix Kjellberg sina fans att lägga ner ”Subscribe to Pewdiepie”. Kampanjen har spridit hat och stöttats av Christchurch-terroristen. 

I en video tar Felix ”Pewdiepie” Kjellberg avstånd från delar av ”Subscribe to Pewdiepie”-rörelsen. Han ber sina fans att sluta gå under parollen, eftersom att den är kopplad till för mycket hat. Youtube-stjärnan menar att kampanjen borde ha lagts ner efter att terroristen i Christchurch skrikit den kända frasen innan han sköt ihjäl folk i två moskéer.

”Att bli associerad med något så obeskrivligt avskyvärt har påverkat mig mer än vad jag kanske har visat. Jag ville bara inte ta upp det direkt. Jag ville inte att terroristen skulle få mer uppmärksamhet eller att det skulle handla om mig”, säger Kjellberg.

Han berättar att han inte ville att hatet skulle vinna eller överrösta allt positivt som kampanjen har bidragit med. För drygt ett halvår sedan startade Pewdiepies följare ”Subscribe to Pewdiepie” i hopp om att värva fler prenumeranter till svenskens kanal. De ville se till att han behöll sin position som störst på Youtube – och krossade konkurrenten T-series.

Rörelsen blev snabbt till ett internetfenomen och många av Kjellbergs fans engagerade sig på extrema sätt. En person hackade till exempel 50 000 skrivare världen över för att få ut budskapet. Men Kjellberg känner sig äcklad av att personer utnyttjat slagordet.

”Det började med att någon sprejade ’Subscribe to Pewdiepie’ på ett andra världskriget-monument. Det var så äckligt och en besvikelse att få mitt namn och community indraget i det där.”

Kjellberg säger också att han inte är rasist och att memen inte är sprungen ur något rasistiskt. Den populära gamern har dragits in i flera kontroverser under åren. Han har bland annat fått kritik för att ha använt n-ordet under en stream, samt betalat två män (via sajten Fiverr) att hålla upp skylten ”död åt alla judar”. Han har bett om ursäkt för båda händelserna.

”Viss media har fått memen att handla om ras, politik eller nationalitet. Jag håller inte med om det och vill få slut på allt det där. Den här negativa retoriken är inget jag kan stå för.”

”Den här rörelsen tog avstamp i kärlek och stöd”, förklarar han till sist, ”så låt oss avsluta på samma sätt.”

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB