Startsida / Inlägg

”Rage 2” underhåller med hjärndöd action

av Effie Karabuda
Foto: Avalanche Studios
Rate

Rage 2

Från 18 år

Format: Playstation 4, Xbox One, PC

Pris: Ca 599 kr

Utvecklare: Id Software, Avalanche Studios

Utgivare: Bethesda Softworks

”Rage 2” utger sig för att vara knasigare än vad det faktiskt är. Det svenska skjutarspelet är rätt så förutsägbart – förutom i de experimentella striderna.

Jag känner mig så primitiv som gillar ”Rage 2”. Det bekräftar bara att det bor en djurisk, otålig stenåldersmänniska i mig som inte vill slösa tid på att smyga sig fram och ha en plan. Jag vill bara kasta mig in och skjuta allt som skjuter mig. Utan att behöva använda hjärnan alltför mycket.

Tillsammans med Id Software har svenska Avalanche Studios tagit fram ett spel som marknadsfört sig själv som helt crazy. Och med crazy menar jag karaktärer med skrikrosa tuppkam som räcker ut tungan. När jag träffade utvecklarna förra året använde de ordet ”insane” om och om igen i sin presentation, men det där galna är inte riktigt något som präglar förstapersonsskjutaren.

Foto: Avalanche Studios

Allting följer nämligen en gammal hederlig ”det här måste sälja bra”-mall där risktagande inte belönas. Visst stöter jag på en vetenskapsman ridandes på en oklar fettklump och en och en annan manisk fiende men för det mesta är allt precis så som det ska vara. Jag ska stoppa det onda gänget The Authority innan de tagit kontroll över världen och döda så många som möjligt.

Inte ens i bilkörningen tar man ut svängarna. Med tanke på Avalanches tidigare ”Mad Max”-erfarenhet skulle man kunna tro att studion verkligen fick till det ute på vägarna. Men nä. Jag använder mitt fordon främst för att transportera mig och inte för att ge mig in i biljakter med skottsalvor i ryggen. 

Spelet är också förvånansvärt kort, vilket jag brukar uppskatta i de flesta fall. Men när storyn är avklarad finns det liksom ingen lust kvar att vilja utforska sidouppdragen. Jag är redan mätt på upplägget och pallar inte plöja ner fler fiendeläger eller leta efter en försvunnen stackars ranger.

Foto: Avalanche Studios

Men självaste huvuddelen av spelet är underhållande rakt igenom, mycket tack vare striderna. Jag pepprar på inuti köttsliga kloaker som liknar insidan av en raptor från ”Battlestar Galactica” och känner mig svincool. Varenda vapen går att experimentera med och uppgradera. Ibland krävs det bara ett knäpp med fingrarna för att detonera något riktigt fett.

”Rage 2” är som bäst när jag får meja ner allt i “overdrive”-läget med mitt combat shotgun. Skitsamma om det är förutsägbart och kanske lite enkelspårigt. Det är bara så skönt att få slippa tänka.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Linn Elmervik
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB