Startsida / Inlägg

”The Witcher” bästa Netflix-debuten någonsin

av Effie Karabuda
Henry Cavill axlar rollen som Geralt. Foto: Netflix

Första säsongen av ”The Witcher” har gjort dundersuccé. Aldrig tidigare har en Netflix-serie haft en så stark premiär. 

Resten av världen, och inte bara vi gamers, verkar ha förälskat sig i ”The Witcher”. Totalt har 76 miljoner konton tittat på tv-serien under de fyra första veckorna, enligt Netflix kvartalsrapport.

De något ljumma recensionerna minskade alltså inte intresset. Men däremot har streamingjätten börjat samla in sina tittarsiffror på ett helt nytt sätt, vilket såklart påverkar statistiken.

Numera räknas en visning även om man bara har sett två minuter av ett enda avsnitt. Tidigare behövde användarna ta sig igenom i alla fall 70 procent av en video för att aktiviteten skulle registreras.

Framgången har också haft en stor inverkan på försäljningen av Andrzej Sapkowskis böcker om Geralt of Rivia – som nu trycks i nya upplagor.

Dessutom har ”The Witcher 3” sålts som smör på bland annat Steam. Strax efter Netflix-premiären körde som mest 103 329 människor spelet samtidigt, rapporterar Steamcharts.

Låten ”Toss a coin to your witcher” har också fått ett stort genomslag. I en intervju med Men’s Health kallar Joey Batey, som spelar barden Jaskier, hiten för ”det mest irriterande jag någonsin hört” och säger att ”den är så catchy”.

Säsong två av tv-serien kommer i början av 2021.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB