Startsida / Inlägg

Förtitt: Svenska studion imponerar igen med ”Little Nightmares 2”

av Effie Karabuda
Foto: Bandai Namco

Det är med stor förtjusning – och också en viss oro – som jag får tjuvkika på ”Little Nightmares 2”. Malmö-studion ser ut att vara inne på helt rätt spår. 

Upplägget för ett speltest kunde inte vara bättre. Jag har en nedsläckt biosalong helt för mig själv. Eller helt ensam är jag faktiskt inte. En utvecklare från Tarsier Studios håller mig sällskap några rader upp ifall tekniken skulle strula eller jag behöver guidning. För en rätt så skraj person känns det väldigt tryggt. Det är precis såhär jag inte vill, men absolut bör uppleva ”Little Nightmares 2″– i totalt mörker och utlämnad åt min egen rädsla. 

När första spelet i serien kom ut våren 2017 fick det ett fint mottagande av både publik och kritiker. Flickan Six, i sin gula regnjacka, överlevde terrorn på ett fartyg bland ”Spirited Away”-liknande figurer med vassa köksknivar. Hon var ständigt nära svält och kämpade för sitt liv i en värld alldeles för stor för hennes eget bästa. Som spelare var det verkligen tålamod, tajming och precision som sattes på prov i olika plattformspussel. 

Foto: Bandai Namco

I uppföljaren har Six mer av en biroll som kompanjon till den nya hjälten Mono. Tillsammans smyger de sig fram och slåss mot stora hot – denna gång inte bara i inomhusmiljöer utan också i djupa skogar som ruvar på hemligheter. Precis som i föregångaren är det svårt att veta vem som är den riktiga skurken. 

Redan under de första minuterna fascineras jag av hur Tarsier direkt lyckas sätta stämningen. Det krävs varken dialog eller text för att skapa en kuslig atmosfär med kroppar som dinglar från enorma träd och taggiga fällor som kan hugga till vid minsta lilla snedsteg. Till en början är problemlösningen inte alltför svår. En låda ska flyttas för att nå upp till ett fönster och en nyckel stjälas från en fiende tio gånger så stor som Mono. 

Allt är inte helt fixat än, det märks när Mono ska plocka upp en sko men råkar hamna i en T-formation och sträcker ut armarna – samtidigt som han svävar över marken likt en besatt person. Min Tarsier-kompis i salongen ursäktar sig och laddar om scenen.

Foto: Bandai Namco

Tack och lov har det lagts in fler checkpoints än tidigare och gjorts användartester för att hitta den rätta nivån på utmaningarna. Svårighetsgraden går inte att styra, men att slippa ladda om från en avlägsen punkt i spelet kommer ändå vara en tröst för många. 

”Little Nightmares 2” verkar återigen fånga känslan av att vara liten i en stor och stygg värld, men där inget hinder är oöverkomligt. 

Spelet släpps den 11 februari till PC, Xbox One, Playstation 4 och Nintendo Switch, och så småningom till den nya konsolgenerationen. 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB