Startsida / Inlägg

Så vill ”Tell Me Why” väcka empati för transpersoner

av Effie Karabuda
Foto: Xbox

”Tell Me Why” är det första kommersiella spelet med en transperson i huvudrollen. Utvecklarna berättar varför det både har en stor och liten betydelse.

När ”Tell Me Why” avslöjades för världen riktades strålkastarljuset direkt mot en av de två huvudkaraktärerna. Den ena tvillingen, Tyler, var syster till Alyson innan han blev hennes bror. Men spelet avhandlar inte själva könskorrigeringen. När vi lär känna Tyler i berättelsens första kapitel är han redan en man – och dessutom en väldigt självsäker en.

Franska Dontnod Entertainment, som tidigare gjort sig kända för ”Life is Strange”-serien, har tagit hjälp av transpersoner för att få till en så rättvis porträttering som möjligt. Bland andra Nick Adams från GLAAD, en organisation som jobbar för att öka representationen av hbtq-personer inom populärkulturen, har varit med och skapat Tyler.

Adams är själv trans och kunde därför se till att studion höll sig borta från typiska klyschor – som till exempel för stort fokus kring trauma och lidande. Det var viktigt att Tyler skulle framstå som glad och trygg.

– Spelet handlar inte om att Tyler är trans. Han vet vem han är. Det här är en berättelse om att återvända till en liten stad och försöka förstå vad som hände under din uppväxt och lösa mysterier från barndomen. Samtidigt som du behöver hantera reaktioner från folk runt omkring dig som har åsikter om din könsidentitet, säger Adams till Aftonbladet Spela.

Nick Adams från GLAAD. Foto: Xbox

Det blir snabbt tydligt att det är personerna i Tylers omgivning, och inte han själv, som har problem med att han inte längre är kvinna. I den lilla fiktiva staden Delos Crossing i Alaska har invånarna sett Tyler växa upp som en flicka och har svårt att förhålla sig till hans nya utseende.

Som barn bodde Adams själv i en stad med bara 600 invånare och vet därför hur det är att bemöta olika fördomar. Han tror att ”Tell Me Why” kan hjälpa folk att relatera mer till transpersoner tack vare den interaktiva mekaniken. Till exempel kommer spelaren att behöva reagera på kränkande kommentarer eller tvetydiga komplimanger.

– Tv-spel är unika på det sättet att du får vara med och kontrollera karaktären. Jag hoppas att det bygger empati mellan spelaren och Tyler och i förlängningen även empati för alla som är trans.

Foto: Xbox

I USA är det bara 20 procent av befolkningen som säger att de någonsin har träffat en transperson i riktiga livet. Det kan dock ha hänt utan att de vetat om det, menar Adams. Han tycker att ett bra första steg kan vara att möta Tyler, så att man är mer bekväm när man sedan stöter på en transperson i verkligheten.

För teamet bakom spelet var det viktigt att en skådespelare som också är trans skulle få ta sig an tvillingbrodern. Rollen landade därför på August Black, som är väldigt öppen med sitt liv och sina erfarenheter på sociala medier.

Morgan Lockhart, lead writer, förklarar att hon har lärt sig mycket av att ta in helt nya perspektiv. Hon känner att hon, tillsammans med kollegorna på Dontnod och Xbox, har vuxit som människa under utvecklingen av ”Tell Me Why”.

– Vi har verkligen velat utmana oss själva i att skapa en historia utanför vår egen bubbla, så att spelarna kan göra samma resa som vi gjorde och växa lika mycket, säger Lockhart.

”Tell Me Why” släpps i tre kapitel till PC och Xbox One. Det första är ute nu, det andra kommer den 3 september det sista den 10 september. 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB