Startsida / Inlägg

”Fortnite” har mer än råd att göra uppror mot teknikjättarna

av Effie Karabuda
Foto: Epic Games

Nu samlas spelare under hashtaggen #freefortnite. Om det är något Epic Games är bra på så är det att röra om i grytan – och samtidigt jaga upp sina fans. 

Epic Games, med kinesiska Tencent i ryggen, är ett av världens rikaste spelföretag som sitter på en otroligt lojal spelarbas. Så när Apple och Google valde att kicka ut ”Fortnite” från sina digitala butiker blev det minst sagt liv i lådan.

För att kort sammanfatta; teknikjättarna blockerade battle royale-succén eftersom Epic använt sig av ett nytt betalningssystem i appen. Det nya upplägget gör att utvecklarna slipper betala en avgift till Apple och Google på alla köp som görs i spelet. Epic svarar nu med sitt tyngsta artilleri och stämmer båda företagen. Men det slutar förstås inte där.

I en parodisk reklamfilm som nästan liknar propaganda jämför Epic Apples så kallade monopol med George Orwells roman ”1984”. ”Gå med i fighten för att hindra 2020 från att bli 1984”, skriver spelstudion på sin Twitter.

Hashtaggen #freefortnite sprids nu som en löpeld och är precis rätt stoff för att trigga en fanbase på flera hundra miljoner människor. Epic Games använder sig av versaler för att tala till sina mobilspelare. Ni kommer INTE längre kunna ta del av den nya ”Fortnite”-säsongen – så gör era röster hörda!

Det ligger i gamers natur att vilja göra uppror mot en större makt, särskilt mot giriga speljättar. Jag menar, EA har ju knappt återhämtat sig från fiaskot med mikrotransaktionerna i ”Star Wars Battlefront”. Det blir alltså lätt för Epic att få stöd i sin kamp. Men problemet är att spelarna kanske inte vill inse att deras älskade ”Fortnite”-skapare är precis lika pengakåta som Apple och Google.

Epics världshit hade inte varit någonting om inte användarna köpt kosmetiska föremål. Självklart är de är villiga att ta den här striden ända in i döden. Forbes skrev senast i juni att utvecklarna är värda 17 miljarder dollar. Drivs de verkligen av sin omsorg för fansen, eller är de bara snåla och vill inte skatta mer än nödvändigt?

Oavsett baktanke har Epic inte mycket att förlora på att slåss mot Apple och Google. De har fortfarande sina spelare på konsol och dator. Dessutom kommer inte teknikgiganterna vilja släppa ifrån sig en miljardsuccé i första taget.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB