EA gör reklam för köp i ”Fifa” – i barntidning
avEA har gjort reklam för mikrotransaktioner i ”Fifa” i en tidning som riktar sig till barn. Nu får speljätten kritik från fansen.
Den brittiska leksakshandeln Smyths har en egen tidning som riktar sig till barn – där bland andra Electronic Arts gör reklam för sina spel, rapporterar VGC. I det senaste numret får ”Fifa 21” ta plats bland annonserna.
I reklamen syns en guide med fyra steg för att skapa det bästa fotbollslaget. Steg två i annonsen är att använda Fifa-poäng för att öppna paket. Fifa-poäng är en virtuell valuta som man köper för riktiga pengar. Poängen används för att låsa upp så kallade FUT-paket, en slags lootlåda som ger spelarna slumpade belöningar i spelläget FUT (Fifa Ultimate Team).
Been doing it for ages pic.twitter.com/mqzVXcGXaK
— Ben (@StoneoLFC) September 26, 2020
FUT är fotbollsspelets mest populära läge där användarna får bygga ett eget lag, coacha sina spelare och besegra motståndare. Om man vill kan man köpa saker i spelet för mynt som man själv tjänat ihop genom till exempel matcher och andra utmaningar.
Men många tar en snabbare väg och pungar ut verkliga pengar för att få fördelar. Under 2020 har EA tjänat ihop 1,49 miljarder dollar bara på intäkterna från FUT.
Annonsen i Smyths tidning har fått flera fans att reagera starkt på sociala medier.
”Jag tycker det här är helt fel, inte bara för att det är i en tidning för barn, men också för att de uppmuntrar en att spela genom att köpa poäng och öppna paket. Att normalisera mikrotransaktioner för barn i ung ålder är så j*vla oetiskt”, skriver en användare på Reddit.
”Det här är så pass motbjudande av EA att alla i den här tråden borde bojkotta ’Fifa 21′”, skriver en annan person.
EA har ännu inte bemött kritiken.