Startsida / Inlägg

Kan vi snälla prata om ”League of Legends” virtuella influencer?

av Effie Karabuda
Foto: @seradotwav

Riot Games avslöjar att influencern Seraphine är deras påhitt. Jag vill påstå att ”LoL”-studion är ute och cyklar, men jag tror tyvärr att de har prickat helt rätt. 

Hon dök upp för några veckor sedan och fyllde våra flöden med bilder på sitt långa sjöjungfru-hår och gosiga stunder med katten Bao. Men det är först nu när Seraphine verkligen fått stor uppmärksamhet som jag inser att fan, jag närmar mig 25 års-strecket och har noll koll på läget längre.

En virtuell influencer känns helt främmande för mig. Och då är jag ändå en relativt ung person som jobbar med spel och borde haja dessa teknologiska trender. ”Teknologiska trender”?? Ni hör ju!

Precis som att jag var sist på bollen med att greppa Tiktoks storhet är jag nu också otroligt sen med att förstå vilket genidrag Seraphine är från Riot Games sida. Innan hon etablerades som deras produkt hade hon hunnit bygga en stark relation till sina fans. I kommentarerna bönar och ber hennes följare om en Youtube-kanal och, tro det eller ej, en Onlyfans som de kan prenumerera på.

Så nu när ”League of Legends”-skaparna bekräftar att den virtuella profilen ska samarbeta med spelets fiktiva popband K/DA är hennes beundrare upp över öronen förtjusta. Vem vet, kanske är det här bara början på en noga uttänkt reklamkampanj som slutar med att Seraphine visar sig vara en helt ny ”LoL”-hjälte.

Om så är fallet kommer alltså hundratusentals människor redan ha kärat ner sig i den fiktiva karaktären före lanseringen. De känner henne utan och innan och vet att hon är en ”feeling catcher”, suger på att laga mat och var rädd för födelsedagsfester som liten.

Det här får mig förstås att tänka på Blondinbellas misslyckade försök till en egen virtuell influencer – Gabrielle Löwengrip. Det är lite oklart vad som hände där förutom att ett ”3D-proffs” fuckade upp rejält och Gabrielle aldrig fick se dagens ljus.

Men även om Blondinbella floppade, så hade hon nog rätt i sak. Folk bryr sig inte om människor på sociala medier är verkliga eller inte. De vill bara ha någon att relatera till och inspireras av.

Sedan vet jag inte hur mycket inspo goals (är det så kidsen säger?) det är med captions som till exempel ”some things in life are worth waiting for”.

Men lita inte mig. Jag är som sagt lastgammal.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB