Startsida / Inlägg

Effie möter Ricky Cambier – lead designer för ”Uncharted 4”

av Effie Karabuda

rickyeffieRicky Cambier, lead designer för ”Uncharted 4” berättar för Effie om Naughty Dogs arbete med att förbättra en av världens mest älskade actionspelserier.

Jag befinner mig i ”House of Nerds” i Oslo. Bara namnet får mig att känna mig som hemma. Bland gamingsalar och energidrycker möter jag lead designern för ”Uncharted 4: A Thief’s End”Ricky Cambier. Vi förs in i ett rum med en Nathan Drake-affisch och två obekväma stolar som gnisslar.

Vid det här laget är jag ganska van vid medietränade spelskapare och slås därför av Cambiers lite försiktiga tillvägagångssätt att försöka sälja in ”Uncharted 4”. Han tänker ofta igenom sina svar och vill försäkra sig om att han uppfattat frågorna rätt. Men självklart är han inte sen med att ge sig själv och Naughty Dog en hel del kredd.

– Vi försöker alltid att pusha oss själva, vare sig det handlar om gameplay eller berättandet. Den här gången har vi verkligen fokuserat på att förbättra kvalitén när det gäller alla aspekter. Playstation 4 har öppnat upp för många nya möjligheter, säger Cambier.

Cambier syftar på spelets storlek och det nya sättet att utforska på. Spelaren får chansen att hoppa in i en jeep, upptäcka gömda områden och kliva ut ur bilen för att leta bland ruiner. Även klättringsmomenten har utvidgats och Naughty Dog har försökt att ta tillvara på variationen inom det momentet. Men relationerna som byggs upp verkar vara det viktigaste för ”Uncharted 4”.

mad-preview-still-07

– Det som jag älskar med blockbusters på sommaren är att det alltid finns något att se fram emot och totalt grotta ner sig i. Den bästa formen av underhållning är när storyn har ett djup. Vi har skapat relationer som man kan relatera till och som egentligen är tillräckliga för att man ska uppskatta hela spelet.

”Uncharted 4” är tänkt att tilltala folk som aldrig provat på serien tidigare, men de hängivna fansen kommer däremot att belönas med små hintar från de gamla äventyren.

– Communityn är en så stor del av det hela. Vi har gömt en massa saker i spelet som förhoppningsvis kommer att glädja fansen.

Förutom att prata om Nathan Drakes porer (Cambier intygade att de anpassar sig efter ljuset i spelet) var jag bara tvungen att ta upp det här med förseningarna. Sedan tidigare vet vi ju vilket emotionellt vrak jag har varit när försening efter försening har annonserats. Till slut fick jag reda på varför.

– De första gångerna handlade mest om att vi ville finslipa och nå upp till förväntningarna. Sen berodde det på att Playstation behövde mer tid för att tillverka skivor så att de skulle räcka till alla fans på releasedagen. Jag har faktiskt aldrig varit med om att det har behövts förut. Och det är ju ärligt talat en ganska cool grej.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB