Startsida / Inlägg

Här är spelvärldens sjukaste PR-samarbete

av Effie Karabuda

Vad har mobilspelet ”Angry Birds” och bilmärket Citroën gemensamt? Ingenting. Ändå var det tydligen passande att låta dessa två ingå i ett helt absurt samarbete. 

Foto: Jimmy Håkansson
Foto: Jimmy Håkansson

Just nu kan vi se affischer över hela Sverige på de nya Citroën-bilarna – pyntade med färgstarka fåglar från det populära pusselspelet ”Angry Birds”. Jag är förvisso ingen fordonsexpert, men har verkligen svårt att se kopplingen såvida inte bilarna hade haft näbbar.

PR-kuppens mest bisarra reklam sänds på turkisk tv. Här ser vi en manlig fågel som försöker imponera på ett gäng ludna bruttor som ligger under ett träd och blinkar med sina långa ögonfransar. Han är inte tillräckligt ståtlig för att de ska lägga märke till honom – så han gör det enda rätta; hoppar mot bilens räfflade gummivägg(?) och får direkt feta magrutor. Citroën = en fågels six-pack-räddare i nöden.

Vem är egentligen förloraren i den här kampanjen? Och vem är vinnaren? Jag skulle säga att ”Angry Birds” går starkast ut ur det här samarbetet. Deras rykte står ju inte direkt på spel. Vem orkar skrika ”jävla sell out” till ett något som redan sålt sin själ till filmduken och märken som Fazer, Cheetos och Coca-Cola. Citroën däremot… tja, om de har tur kommer väl någon unge slå på tv:n, se reklamen och skrika ”mamma, kan vi köpa en sån bil?” varpå den helt okritiska föräldern svarar ”javisst!”. Men ärligt talat, ingen sund människa köper väl en bil för att hen går igång på en animerad spelfågel. Eller?

Äh, varför är jag så bitter? Det är väl jättekul om ”hela flocken får plats” i de här fräsiga åken som inte ens kan få ”Angry Birds” att bli ”angry”! Kvitter kvitter!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB