Kända YouTubers marknadsförde ”CS:GO”-gamblingsajt – som de ägde i smyg
avGamerprofilerna ”TmarTn” och ”ProSyndicate” har gjort skamlös reklam för en ”CS:GO”-gamblingsajt på YouTube – utan att nämna att de grundat den.
Nyligen avslöjade YouTube-användaren ”HonorTheCall” uppgifter som två gamerstjärnor har gått runt och undanhållit. I en video berättar användaren att Trevor ”TmarTn” Martin och Tom ”ProSyndicate” Cassell gjort reklam för ”Counter-Strike”-bettingsajten csgolotto.com utan att medge att de faktiskt varit med och skapat plattformen.
På CSGO Lotto spenderar man riktiga pengar och lägger det i en pott i hopp om att vinna häftiga skins till spelet – varav de allra mest unika kan vara värda upp till flera tusen dollar. Trevor Martin gjorde därför videor som ”HOW TO WIN $13,000 IN 5 MINUTES” och Cassell har visat när han lagt in en summa på 50 dollar sett pengarna växa i snabb takt tack vare sajten. Men båda två låtsades som om de precis hittat webbplatsen.
”HonorTheCall” misstänkte att något fuffens var på gång och tog därför en titt på CS GO Lottos registreringsdetaljer. Han upptäckte direkt att Martin stod skriven som VD och Cassell som vice ordförande.
YouTubern ”h3h3productions” har grävt djupare i skandalen och funnit klipp där Martin säger saker som ”Vi har hittat en ny hemsida som heter CSGO Lotto, så jag länkar till den i beskrivningen om ni vill kolla in den. Vi spelade på den idag och vann 69 dollar, ganska lite, men det var en grym känsla. Därför följde vi dem på Twitter och grejer, och de pratar med mig om att kanske inleda ett slags sponsorskap för skins”. Det är minst sagt ett underligt sätt att formulera sig på om man äger själva sajten.
Till sitt försvar säger Martin att han inte alls var VD när han gjorde reklam för CSGO Lotto – men papper med registreringsinformation tyder alltså på något annat. Cassell tillägger att han alltid har varit tydlig med att alla ”CS:GO”-videor är sponsrade och ber om ursäkt om någon känt sig vilseledd. Det här är dock inte första gången Cassell hamnar i blåsväder, då han tidigare har marknadsfört skräckspelet ”Dead Realm” utan att medge att han till en viss del finansierat det.
Ännu en gång har vi hamnat i en destruktiv gråzon mellan YouTubers och ”sponsorer” där tittarna i slutändan är de som drabbas värst. Att lura in folk på det här sättet är smutsigt och oacceptabelt. Den här gången får vi hoppas att både Martin och Cassell lär sig av sina misstag på riktigt.