Startsida / Inlägg

”World of Warcraft” har återfunnit gnistan med ”Legion”

av Per Landin
wowlegion2
Rate

World of Warcraft: Legion

Från 12 år
Format: PC, Mac
Pris: Ca 429 kr
Utvecklare: Blizzard Entertainment
Utgivare: Blizzard Entertainment

Det såg ut att bli en expansion i mängden, men ”Legion” kan mycket väl vara Blizzards bästa.

Att spela MMORPG idag är långt ifrån lika hett som det var en kall vinter 2004. Då sågs konceptet av massiva multiplayervärldar fortfarande som något rent magiskt och vid sin release slog World of Warcraft” ner som en bomb över världen. Sverige var inget undantag och det sas att vi hade lika många spelare som Uppsala hade invånare. 12 år senare, med betydligt färre spelare, är upplevelsen inte lika unik. Nu är världen mer mekaniserad och uppenbar. Blizzards uppgift blir därför att förse spelet med kontinuerliga uppdateringar och hitta tillbaka till sitt tempo. ”Legion” är en fantastisk start mot det målet.

”Legion” tar oss till den nya kontinenten Broken Isle. Här ställs vi inför den diaboliska demonarmén Burning Legion som vill förinta allt liv på planeten Azeroth. Burning Legion har varit en nagel i ögat sedanWarcraft III: Reign of Chaos” och det är dags att äntligen få göra upp en gång för alla. Till denna episka slutstrid har Blizzard återuppväckt en av sina mest älskade bad boys – Illidan Stormrage. Därtill har man uppdaterat stridsanimationer, kastat om i förmågor och lagt till en helt ny spelbar klass i form av Demon Hunters. Kort sagt såg det ganska standard ut för en typisk ”WoW”-expansion.

legionwow1Det är dock varken narrativet eller den nya klassen som får mig att rycka på ögonbrynen, utan främst de nytillkomna funktionerna som gör att spelet känns både lovande och relevant igen. Varje klass har numera sin egen mötesplats, Class Halls, att hänga i och plocka uppdrag från. Class Halls ger en känsla av identitet och gemenskap som det tidigare bedrövliga Garrison-systemet aldrig var i närheten av. Visst påminner de om varandra, men Class Halls är betydligt mer nedtonat – och framför allt väldigt socialt.

Ett stort problem har också varit hur man förvaltat sitt endgame – det innehåll som tar vid när maxlevel är uppnådd. Utöver instanser, pvp och raider tacklas detta med ”World Quests”. Det är ett system där jag får resa över hela Broken Isle och samla belöningar från olika uppdrag. Uppdragen tar sällan lång tid, men kan hålla mig sysselsatt i timmar under devisen ”bara en quest till”. Där Mists of Pandaria” var ett miserabelt reputation-nötande och Warlords of Draenor” ett ständigt apex shard-farmande, är detta ett friskt upplägg som är mycket mer spontant och frivilligt i sitt utförande.

legiondemonEfter en tidigare ganska så medioker expansion har Blizzard överträffat sig själva med ”Legion”. Broken Isles är fullt av levande dialog och vackra texturer, samtidigt som det finns enorm synergi mellan expansionens sysselsättningar. Vad jag än åtar mig, om det så är instanser, pvp eller professions, knyts de ihop genom vanliga quests eller min Class Hall.

Idag kanske antalet spelare snarare går att jämföra med invånarantalet i Skövde och vi ser tillbaka på 2004-nostalgin som något ouppnåeligt. Men skam den som ger sig! För i den sjätte och senaste expansionen ”Legion” har Blizzard lyckats väcka liv i något uråldrigt – en känsla av magi.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB