Startsida / Inlägg

SD gör planer för spel-Sverige – Dataspelsbranschen tar avstånd

av Effie Karabuda
sddataspel

Sverigedemokraterna vill ha fler svenskar i svenska spelproduktioner och främja spel om nordisk mytologi. Dataspelsbranschen är inte så förtjusta i förslagen.

I en ny budgetmotion presenterar Sverigedemokraterna sina planer för den svenska spelbranschen. De har insett att vårt land ruvar på en internationell guldgruva och vill därför att de svenska datorspelen ska ta ännu mer plats och förmedla fler budskap.

”Vi tror att en nyckel till att väcka den yngre generationens intresse för vårt land, Norden och vår historia, är att möta dem på den kulturella arena de befinner sig på”, skriver SD i sin budget.

SDs första förslag är att grunda ett datorspelsinstitut som ska se till att ”svenska kulturutövare används i svenska spelproduktioner”. Det innebär att partiet vill, med hjälp av ekonomiska styrmedel, bestämma vilka personer spelföretagen anställer och anlitar.

Det här är något som branschorganisationen Dataspelsbranschen bestämt tar avstånd från. De anser att politiken inte ska lägga sig i vilka personer spelföretagen anställer. Dessutom menar de att behovet hos de svenska bolagen är att det blir lättare att ta in utländsk personal, inte svårare.

”Svenska dataspel har nåt internationella framgångar på en global marknad och är globala produkter skapade av kreatörer med olika bakgrund och olika nationaliteter”, skriver Dataspelsbranschen i sitt pressmeddelande.

Sverigedemokraterna vill också rikta sin budget till att främja spel som baseras på nordisk mytologi. De vill hjälpa till att skapa titlar som ”uppvisar historiska miljöer, kultur och natur i vår region”. Dataspelsbranschen ser allvarligt på att politiska partier vill styra innehållet i de spel som görs. ”Vi vill poängtera att den konstnärliga friheten alltid måste vara viktigast”, skriver organisationen.

Jag förstår inte riktigt vad problemet är här, kära SD:are. Se er omkring. Svenska och omtyckta spel som ”Unravel”, ”Brothers: A Tale of Two Sons” och ”Midvinter” porträtterar nordisk natur och John Bauer-aktiga miljöer (OBS! jag säger inte att utvecklarna till dessa spel därför stödjer SD:s värderingar). Och fler lär tillkomma, men det är viktigt att det sker av egen vilja. Alla dessa spel existerar för att företagen själva ville skapa dem. Inte för att någon sa åt företagen att skapa dem.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB