Startsida / Inlägg

KONSOLTEST: PS4 Pro får mig att vilja skrota PS4:an

av Effie Karabuda
ps4pro_1

Alla tvivlare kan sluta tvivla – PS4 Pro är här för att stanna. Mitt första intryck av Sonys nya kraftiga konsol gör att jag aldrig mer kan återvända till Playstation 4. 

4k, HDR och framerate – det är inte bara buzzwords som får alla technördar att komma. Det är funktioner som faktiskt gör en enorm skillnad. Jag trodde att Sonys färska konsolbjässe PS4 Pro aldrig någonsin skulle kunna placera PS4-originalet i skamvrån. Men jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen.

Sony har lovat att spelen kommer att bli bättre på den proffsigare konsolversionen. Det är egentligen allt vi har fått reda på. Oavsett hur mycket företaget har PR-snackat om den dubbla GPU-kraften (hur snabbt grafikkortet skickar signaler till skärmen) och AMDs Polaris-arkitektur som används i vissa robusta datorer, har det ändå varit svårt att veta om det är värt att punga ut tusenkronorssedlar för något som kanske inte ens har en särskilt stor effekt. Men när man har två olika skärmar framför sig för varje konsol blir det hela pinsamt uppenbart.

Till vänster om mig spelar PR-konsulten ”Rise of the Tomb Raider” på PS4:an. Jag spelar samma titel på PS4 Pro på tv:n framför mig. De två skärmarna har exakt samma bildinställningar, men skillnaden är helt otroligt slående. När jag kollar på standard-konsolen känns det nästan som om jag har glömt mina linser på grund av det suddiga filtret, medan pro-versionen har ett förbluffande djup och riktigt klara färger. Jag kan se varenda löv i buskagen och varje flinga som glittrar uppe på glaciärens snötäcken. Den gamla hårdvaran har dessutom en viss instabilitet i pixlarna som gör att till exempel Lara Crofts linne ser ut att röra på sig, men Pro:n flyter däremot på vansinnigt bra.

ps4proslim
T.v. nya smala PS4, t.h. PS4 Pro

Den senaste ”Tomb Raider”-titeln har tre stycken särskilda inställningar som jag kan byta mellan, vilket gör att titeln också fungerar på tv-apparater utan 4k-stöd. ”4k resolution mode” ger den högsta upplösningen med 30 bilder per sekund, ”high frame rate mode” ger 60 bilder per sekund med 1080p-upplösning och ”enriched visuals” förbättrar bildkvaliteten rent allmänt och gör den mer fyllig. Även när jag kör med en vanlig HD-upplösning kan jag ändå märka att detaljerna sticker ut. Värt att nämna är att de flesta titlarna antagligen inte kommer att ha den här flexibla funktionen.

HDR-tekniken, som gör att färgerna ska lysa starkare, är långt ifrån hittepå. I ”Deus Ex: Mankind Divided” blir det tidigare genomskinliga vattnet Medelhavsturkost när HDR slås på. Samma effekt drabbar den numera smäktande soldnedgången som kastar ett varmt ljus över den metalliska framtidsmiljön. Till och med nysläppta ”Call of Duty: Infinite Warfares” annars trötta bunkrar i gråbruna-skalor ser förvånansvärt uppfräschade ut.

PS4 Pro var inget säljsnack. Det här the real deal. Hur ska jag någonsin ska kunna spela på min vanliga PS4 på min Samsung 40 tums LCD från 2011, när jag vet att den ultimata kvalitetsupplevelsen bara är runt hörnet? Det blir väl till att köpa en ny tv-jävel ändå.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB