Ny studie: Kvinnor och män spelar på helt olika sätt
avNy statistik från amerikanska Quantic Foundry visar att alla stereotyper stämmer. Kvinnor och mäns sätt att spela på skiljer sig något enormt.
Quantic Foundry är ett konsultföretag som jobbar med att ta fram analyser och statistik om gamers. I deras senaste undersökning studerar de spelarstilen hos 250 000 gamers världen över – varav 3700 är svenskar. Och resultaten stämmer överens med alla våra fördomar.
I en enkät fick kvinnor, män och icke-binära rangordna tolv olika faktorer som ger störst motivation under en spelsession.
Bland männen är ”konkurrens” det allra viktigaste, det vill säga att tävla, vinna matcher och få hög ranking. På andra plats kommer ”förstörelse” – att skapa kaos med hjälp av vapen eller explosioner. De två minst populära faktorerna är ”upptäckande” där man utforskar och experimenterar i spelvärlden, samt ”makt” som innebär att man bygger upp en stark karaktär med bra utrustning.
Kvinnor prioriterar helt andra saker. Först ut är ”slutförande” – att till exempel fånga alla stjärnor i ”Super Mario Galaxy” eller klara av varenda sidouppdrag. Näst viktigast är ”fantasi” och att få låtsas vara någon annan i ett påhittat universum. Även designen spelar stor roll. Icke-binäras resultat går ungefär i samma linje som kvinnornas, förutom att de uppskattar berättande lite mer.
Både tjejer och killar har visserligen ”slutförande” i sin topp 3, men Quantic Foundry menar att det beror på att den kategorin har låg risk och hög belöning. Dessutom har det visat sig att ju äldre gamers blir, desto mer smälter deras preferenser samman – oavsett kön. Kvinnor och män från 45 år och uppåt rangordnar på nästan exakt samma sätt.
Kvinnor är däremot mer polariserade i vad de föredrar i sina spel, medan männen är lite mer jämna i sitt tänk.
Vi alla vet ju att den här undersökningen är den universala sanningen. Typ. Om jag skulle applicera enkäten på mig själv (för det är ju så himla roligt för er läsare att veta hur JAAAG är) så skulle min topp 5 se ut såhär: 1. Story 2. Fantasy 3. Design 4. Discovery 5. Destruction.