Startsida / Inlägg

”Nier: Automata” – kaotiskt och älskvärt på samma gång

av Jesper Englin
nier1
Foto: Sony Playstation
Rate

Nier: Automata

Från 18 år

Format: Playstation 4, PC

Pris: Ca 599 kr

Utvecklare: Platinum Games

Utgivare: Square Enix

Vid en första anblick verkar inga av ”Nier: Automatas” delar vara ordentligt ihopskruvade. Ändå lyckas spelet övertyga mig om att det förtjänar att älskas.

Jag uppskattar verkligen knasighet – i människor, musik och spel. Därför fastnar jag direkt för ”Nier: Automata”. Bakom dess mörka kärna finns den där busiga glimten i ögat.

Året är 11944 och mänskligheten har blivit snudd på utraderad av aliens och deras robotundersåtar. De få överlevande har flytt till månen och byggt sig en egen android-armé. Jag spelar 2B – en kompromisslös kvinnlig android med små kläder och stora svärd. Under de första fem minuterna har actionrollspelet hunnit skifta perspektiv tre gånger. Det går från att vara ett shoot ’em up, till en twin stick shooter och ett flygspel. Just det! Jag har slagits med svärd mot jordens största robotarm också.

nier5
Foto: Sony Playstation

Designen sipprar in i varje liten mutter. Efter en tidig bossfight får jag starta om min hårddisk och gå igenom inställningar för tv:ns ljud- och ljusnivåer. Ett oväntat och smart sätt att göra även menyerna till en del av upplevelsen. Överlag är spelet extremt egensinnigt. Ibland allvarligt och snudd på skräckbetonat, och andra gånger väldigt flamsigt. Den varierande musiken är fylld av personlighet och bidrar till en atmosfär som är svår att sätta fingret på, men som stannar kvar i kroppen efter att jag har stängt av konsolen.

Med tanke på att spelet blandar stilar, vinklar och tonlägen hejvilt borde världen kännas mer splittrad än vad den gör. Miljöerna sträcker sig från massiva raserade städer till lummiga skogar, som jag ibland upplever som lite platta. Men eftersom både manuset och atmosfären är så konsekventa, lyckas världen ändå vara sammanhållen och övertygande. Det gäller även karaktärerna. De är ofta udda och utflippade men har också distinkta personligheter och utvecklas under våra timmar tillsammans. Samspelet mellan 2B och hennes sidekick 9S är verkligen genuint. Det blir navet i berättelsen som handlar om mänsklighet och AI.

nier7
9S och 2B.

Originalspelets strider var ganska taffliga. I ”Automata” är de bättre, även om de känns lite ytliga och aldrig når till exempel ”Bayonettas” höjder. Det mest spännande blir att byta ut varje del av androiderna och sätta in nya chip, som påverkar alltifrån hur kartan ser ut till hur snabbt jag rör mig. Jag kan till och med dra ut mitt eget moderkort – med ond bråd död som slutresultat.

Jag beundrar ”Nier: Automata” för att det har en knasig själ och går sin egen väg fullt ut. Dock saknar det inte brister. Kameran bråkar med mig genom hela spelet och birollerna är fattigt designade. Men det är lätt att glömma när jag slåss mot en konfetti-skjutande robot som maniskt upprepar ”let’s be happy”.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB