Startsida / Inlägg

”Injustice 2” är definitionen av dumroligt

av Jesper Englin

inj1

Rate

Injustice 2

Från 16 år

Format: Playstation 4, Xbox One, iOS, Android

Pris: Ca 599 kr

Utvecklare: NeatherRealm Studios

Utgivare: Warner Bros Interactive Entertainment

Svinsnygga karaktärer och en handfull puckade anledningar till att slåss. Mer än så behöver inte ”Injustice 2” för att vara ett riktigt bra spel.

Livet är så himla orättvist ibland. Du vet hur det är. Din son gör försenad tonårsrevolt, din superdator blir självmedveten och din bästa kompis spränger en hel stad. Det är inte lätt för Batman. Tur då att han kan lösa det mesta med knytnävarna och en välriktad Batarang.

Storyn i ”Injustice 2” tar vid fem år efter att originalet slutade. Batman och ett fåtal allierade kämpar hårt för att bygga upp allt som en Superman från ett alternativt universum (mhm, alternativt universum) raserade. Spelet lägger mycket krut på sin ambitiösa singleplayerkampanj som innehåller rejäla kapitel för många av karaktärerna – vars animation och design är tokigt bra. Röstskådespelarna lyckas dessutom fånga alla yviga figurers nyanser. Överlag känns det som att jag befinner mig mitt i en blockbuster-film och kan nästan känna lukten av popcorn om jag anstränger mig.

inj2

Mekaniskt bygger spelet vidare på originalet och NetherRealms tidigare titlar – till exempel ”Mortal Kombat”. Karaktärerna är begränsade till två dimensioner medan banorna är uppbyggda i 3D. Det gör att jag kan drämma till Green Lantern med en sportbil när han förtjänar det (alltså hela tiden).

Specialattackerna är underbart absurda. Vad sägs om att hissa upp motståndarna ovanför molnen och peppra dem med ditt flygplans missiler? Eller att knocka dem så hårt att de flyger tillbaka genom tid och rum och krockar med sig själva? Under alla galenskaper finns ett djupt system med massor av nyanser. Spelet är inte alltid så lättillgängligt som man kan tro på grund av den glättiga ytan. Det har gott om belöningar för den som orkar djupdyka.

inj3

Utöver tajta slagsmål och spektakulära moves finns nämligen ett massivt lootsystem. Det ger mig möjligheten att detaljanpassa alla slagskämpar på ett läckert sätt. Varje del av utrustningen ger boosts till karaktärerna som jag kan använda för att klara av uppdrag – ensam eller tillsammans med andra spelare online.

Spelet har en perfekt avvägd mix. Det engagerar mig mer än jag tänkt i dess förvånande djupa system, samtidigt som dumrolig underhållning alltid står i fokus. Ibland kan det vara skönt att bara skicka tillbaka någon till urtiden med en rejäl knogmacka. Sällan har det känts mer belönande än i just ”Injustice 2”.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Fred Balke
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB