Startsida / Inlägg

Nya siffror: Svenska spelbranschen har dragit in 12,4 miljarder

av Effie Karabuda
Foto: TT
Foto: TT

Den svenska spelbranschen har blivit en världsberömd kulturexport. Förra året omsatte den totalt 12,4 miljarder kronor och ökade sina anställda med 15 procent.

Det växer så det knakar i spel-Sverige. Sammanlagt har vårt land lyckats håva in 12,4 miljarder kronor på bara spel, visar nya siffror från Dataspelsbranschens årliga rapport. Det betyder att omsättningen har fördubblats på tre år och är nära att klå järnmalmsexporten som ligger på 13,8 miljarder. Förra året anställde man även 558 personer.

– Nya spelare världen över upptäcker spelglädjen, det är det som driver på tillväxten. Det är alltså inte efterfrågan som sätter gränser på utvecklingen, utan bara hur bra spel vi kan göra och hur bra Sverige som land hanterar utmaningar som kompetensförsörjningen, säger Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck.

Organisationen meddelar också att svenskutvecklade titlar når ut till var tionde människa på jorden. Mojang är fortfarande det mest inkomstbringande företaget med sin storsuccé ”Minecraft” och står för 30 procent av branschens försäljningsvärde. Även ”Candy Crush”-giganten King fortsätter att toppa listorna i appbutikerna, samtidigt som DICE har växt med 28 procent och fått 80 nya löntagare under 2016.

Men det är fortfarande ojämställt i industrin, trots att antalet kvinnliga anställda har ökat med 150 procent sedan 2012. Det jobbar totalt 4287 personer på 28 stycken spelföretag i Sverige – varav 786 av dem är kvinnor.

– Vi har mycket kvar att göra innan branschen är ens någorlunda jämställd. Men det är glädjande att ökningen är så stor, att så många kvinnor ser dataspel som ett bra alternativ på arbetsmarknaden. Detta trots att det generellt sett är svårt att hitta personer med rätt kompetens oavsett kön. Det visar att företagens ansträngningar att locka fler kvinnor ger resultat. Det är nog också en följd av att bilden av dataspel som ett reservat för unga män har förändrats rejält det senaste decenniet, säger Strömbäck.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB