Startsida / Inlägg

EA-chefen efter ”Star Wars”-skandalen: Vi kommer inte göra bort oss igen

av Effie Karabuda
soderlundbattlefront
Foto: Electronic Arts/Magnus Liam Karlsson

Electronic Arts rykte smutsades ner rejält efter lootbox-fiaskot i ”Star Wars Battlefront II”. Nu lovar toppchefen Patrick Söderlund att speljätten ska skärpa sig. 

”Star Wars Battlefront II” skulle ha revolutionerat gamingvärlden. Om inte Electronic Arts och DICE hade dragits in i en infekterad lootbox-härva som totalt eskalerade. Mikrotransaktionerna i actionskjutaren – som gav orättvisa fördelar – orsakade ramaskri bland fansen och den svenska studion tvingades sätta stopp för köpen. Men då var skadan redan skedd.

Den högt uppsatta EA-chefen Patrick Söderlund erkänner nu att företaget gjorde bort sig rejält.

”Jag skulle ljuga om jag sa att det som hände med ’Battlefront’ och lootlådorna inte har påverkat EA. Vi kan sopa det under mattan och låtsas som att det aldrig har hänt, eller så kan vi agera på ett ansvarsfullt sätt och inse att vi har begått några misstag och försöka rätta till dem genom att ta lärdom av situationen.”, säger Söderlund till sajten The Verge.

För att ha råd att underhålla ”Battlefront II” under en längre tid behövde EA hitta en inkomstkälla. Svaret blev mikrotransaktioner. När spelgiganten sedan insåg att lösningen inte togs emot väl av användarna var man tvungen att agera snabbt och tänka om. I nuläget innehåller lootlådorna bara kosmetiska tillbehör som inte påverkar ens prestation i spelet.

I och med den massiva kritikstormen som bland annat ledde till det mest nedröstade inlägget i Reddits historia, är man idag mer medveten om riskerna. Söderlund menar att det inte finns något som helst utrymme för klavertramp inför lanseringen av kommande spel.

”Vi har tagit betydande steg inom företaget som har gjort att vi kan granska och förstå mekaniken bakom finansiering, lootlådor och andra saker i våra spel innan de kommer ut på marknaden. När det gäller våra kommande titlar, ’Battlefield’ och ’Anthem’, har spelarna gjort det väldigt tydligt att vi inte har råd att begå samma misstag. Och det ska vi inte heller.”

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB