Startsida / Inlägg

”Unravel Two” nystar in oss i en riktig drömvärld

av Effie Karabuda
unraveltworecension
Foto: Electronic Arts
Rate

Unravel Two

Från 7 år

Format: PS4, Xbox One, PC

Pris: Ca 179 kr

Utvecklare: Coldwood Interactive

Utgivare: Electronic Arts

Plattformsspelet ”Unravel Two” gör om och gör rätt. Jag och min bror nynnar till folkmusiken, skrattar tills vi kiknar och förtrollas av de norrländska miljöerna.

Yarny är inte längre ensam uppe i norra Sverige med sin röda lilla tråd. Han har hittat en annan garnkompis som också är pepp på äventyr – och så vips förvandlas ”Unravel Two” till co-op! En helt ny dimension öppnas upp och det blir tydligt redan efter fem minuter att oj, det var ju såhär upplevelsen skulle ha sett ut från allra första början.

Medan Yarny tar Yarny 2.0 i handen och hoppar in i de murriga skogar ger jag en handkontroll till min storebror Jac. Vi har spelat tillsammans förut och han är fullt medveten om att jag är en rätt så känslostyrd gamer. Mellan min blå figur och hans rosa (ja, man kan byta färg!) finns en tråd som håller ihop oss. Ibland trasslar den in sig, halkar efter eller räcker inte till. Jag utbrister ”din jävla mupp!” när Jac misslyckas med att hoppa till nästa avsats. Han, å andra sidan, behåller sitt lugn och säger ”du fixar det här, Effie” så fort jag tabbar mig och behöver starta om en sekvens.

DryAsABone
Foto: Electronic Arts

Vårt starkaste ögonblick är när vi blir jagade av en manisk fågel vars näbb suktar efter oss lika mycket som ett lördagsgodis-suget barn. Bara för att öka spänningen ser Jac till att hela tiden hålla sig en hårsmån från djuret, medan jag panikartat springer längst fram. Samtidigt som folkmusiken späder på det hetsiga tempot och jag fulsjunger med. Vi garvar och skriker om vartannat. På ren instinkt svingar vi oss förbi hinder, virar upp varandra, klättrar och ser till att den ena distraherar fågeln medan den andra hittar en utväg. Vilken pärs!

Till skillnad från föregångaren är ”Unravel Two” betydligt tajtare och mer förlåtande i sin mekanik. Det finns ett skönare och mer intuitivt flyt i rörelserna och pussellösningarna kräver precis rätt mängd tankeverksamhet. Coldwood har verkligen lyckats med finslipningarna rent gameplay-mässigt. Storyn blir däremot något banal i kombination med all naturromantik. 

PartyResponsibly
Foto: Electronic Arts

Att kastas in i de väldigt typiskt svenska miljöerna – alltifrån ett verklighetstroget Umeå till en urspårad midsommarfest – framkallar många förtjusta ”åååh”-ljud.  Det är också läskigt lätt att kära ner sig i de små huvudkaraktärerna när de vinkar och klappar glatt med händerna. Det här är utan tvekan en värld jag vill dröja mig kvar i. 

”Unravel Two” har hittat hem och får singleplayer-läget att kännas totalt meningslöst. Spelet är som bäst med en storebror vid sin sida.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB