Startsida / Inlägg

Mr Battlefield: ”Det är kniven mot strupen varje gång”

av Effie Karabuda
battlefieldlars
Foto: Electronic Arts/DICE

Lars ”Mr. Battlefield” Gustavsson har jobbat med en av världens största spelserier sedan 1999. Ändå är han mån om att inte leva på gamla meriter i ”Battlefield V”.

Hörnet Götgatan/Folkungagatan på Södermalm i Stockholm. Elva personer trängs i en och samma lägenhet. Brorsan till utvecklaren Lars Gustavsson klampar in med sina basketkompisar. De dricker pilsner, äter pizza och testar vad som ska bli en av världens största spelsuccéer.

Idag – sexton år efter släppet av det första ”Battlefield”-spelet ”Battlefield 1942” – har sekretesslagarna stramats åt rejält. Lilla studion Refraction Games har blivit stora DICE. Att ta sig in på Stockholmskontoret med hundratals anställda och testa ”Battlefield V” är en process i sig. Jag behöver skriva på avtal, bli insläppt genom spärrarna och sedan följa en PR-person som guidar mig förbi de ”förbjudna områdena”.

Veteranen Lars Gustavsson, kanske mer känd som Mr Battlefield, ser flera fördelar med att företaget har vuxit till sig. Men han kan också längta tillbaka till tiden då det var mer okej att slänga sig ut hals över huvud.

– Ibland känns det som att jag försöker styra ett mindre imperium, och jag kan sakna de enkla dagarna. Men när jag ser vad vi lyckats åstadkomma och att vi fått alla de här människorna att spela tillsammans känner jag att det var värt det, säger Gustavsson till Aftonbladet Spela.

lars2 copy
Foto: Electronic Arts/DICE

I ”Battlefield V” försöker DICE överträffa sig själva för den femhundraåttioelfte gången. Gustavsson menar att konkurrensen alltid funnits där från olika håll, men att det ofta känns som att de är sin egen största konkurrent. Efter den massiva succén med föregångaren ”Battlefield 1” vill de pricka rätt med samma format och överge superhjältehistorien. Istället ska de fortsätta gå ner på djupet med trovärdiga karaktärer i singleplayerläget – samtidigt som multiplayer behåller sitt klassiska “when everything goes perfectly wrong”-kaos.

Att porträttera andra världskriget är en större utmaning idag än vad det var i ”Battlefield 1942”. Gustavsson menar att det fanns en mer blåögd inställning för några år sedan och att man fokuserade mest på actiondelen. Nu försöker DICE väga in effekterna av kriget och traumat det satte på Europa.

– Vi försöker hantera det på ett respektfullt sätt. I slutändan är det ett spel och vårt mål är inte att chocka, utan att berätta sådant som fascinerar oss. Det är en fin balansgång. Vi vill kunna visa den allierade sidan, men också låta spelaren vara en del av den tyska besättningen.

BFV_TheLastTiger_2_EXTRA_noLogo
Foto: Electronic Arts/DICE

I läget ”war stories” kommer man få följa olika nyckelpersoner. En av dem är en tysk soldat som strider i en pansarvagn. DICE kommer att släppa just det kapitlet i december och har lagt ner mycket tid på att göra rätt avvägningar och försöka skapa berättelsen med öppna ögon. Fokuset kommer ligga på kemin tyskarna emellan och den pressade situationen de befinner sig i.

Men det är inte bara känsliga ämnen som de svenska utvecklarna tampas med. De har även fått bemöta kritik för sitt spelomslag. Studion lät en tjej fronta ”Battlefield V” och utannonserade tidigare i år att kvinnliga karaktärer kommer att vara spelbara. Det hela gjordes utan något dolt, radikalfeministiskt budskap, men internet reagerade ändå starkt på tilltaget.

– Det har funnits på tapeten i så många år. Jag vet inte hur många som har bönat och bett om kvinnor i spelet, särskilt eftersom att ”Battlefield” handlar om att ”play it your way”. Vi står för ett jämlikt samhälle och har en stor bredd i vårt team både när det gäller könsfördelning och olika etniska bakgrunder. Så det var inga diskussioner om det var rätt eller fel, utan bara ”såhär gör vi”.

Det är kanske inte det lättaste att tillfredsställa en miljonpublik som gillar att klaga högt i forumtrådarna. Men bortom de negativa rösterna finns också ett community som kunnat bidra med innehåll. Till exempel hade kanske ”Battlefield 1” inte funnits om fansen inte inspirerat utvecklarna med sin första världskriget-modd till ”Battlefield 1942”.

BFV_Tirailleur_2_EXTRA_noLogo
Foto: Electronic Arts/DICE

– Hade vi enbart lyssnat på de som skrek högst hade vi inte gjort ”BF1”. Vi var länge fast i samtida krig, ända sedan ”Bad Company” 2008, så vi ville hitta det som gjorde oss exalterade. Jag tror att så fort vår passion skiner igenom blir det ett bättre spel.

Gustavsson är ett av de högsta hönsen på DICE och har jobbat i branschen nästan lika länge som jag är gammal. Man skulle kunna tro att han är skrytsam och elitistisk, men hans kollegor beskriver honom snarare som en hyvens kille med fötterna på jorden. Alla år på ett av världens mest framgångsrika spelföretag verkar inte ha satt alltför förmätna spår.

Mr Battlefield är gammal i gamet. Men det betyder inte att han vågar ta någonting för givet. När jag frågar honom varför han fortfarande jobbar på skjutarspelserien börjar han skratta.

– Det kan man fråga sig, ha ha! Vi får väl sätta en psykolog på det som kan utvärdera. Det viktiga för mig är att ständigt jobba hårdare för att inte bli gammal och lat. Jag kan inte bara trycka på ”Battlefield”-knappen och hälla i lite smakessens. Det är kniven mot strupen varje gång jag försöker bräcka mig själv.

”Battlefield V” släpps den 20 november till Playstation 4, Xbox One och PC. 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB