Startsida / Inlägg

”Sekiro: Shadows Die Twice” botar ”Dark Souls”-abstinensen

av Effie Karabuda
Foto: From Software/Activision

FÖRTITT. Jag började nästan gråta av frustration – men till slut är samurajbossen helt väck och adrenalinet rusar i kroppen. From Software-brutaliteten är tillbaka.

Det sägs att ingen på Activisions Stockholms-kontor har lyckats ta sig förbi den stora besten. Han är iklädd en rustning som ser ut att vara omöjlig att tränga sig igenom och han svingar sitt samurajsvärd provocerande självsäkert. Jag känner mig som en liten myra bredvid honom. Med risk för att låta som en världsfrånvänd amerikan; att ge upp finns inte på kartan. Jag ska döda den jäveln.

”Sekiro: Shadows Die Twice” är ”Dark Souls”- och ”Bloodborne”-skaparna From Softwares nya dö-gång-på-gång-mardröm. I 1500-talets Japan spelar jag en ninja som ska skära upp allting i sin väg. Jag växlar mellan mina tre vapen; en slags eldstöt, en shuriken och en yxa. Den sistnämnda känns mest bekväm i min hand, eftersom jag hade en liknande bundsförvant i ”Bloodborne”. Jag kan också kasta aska för att distrahera fienderna eller bryta deras förtrollningar med hjälp av konfetti.

Foto: From Software/Activision

”Shadows Die Twice” är inte bara ett flashigt namn, utan också hela premissen för spelet. Dör jag en gång, så kan jag dö en gång till. När min hälsa är nere på noll kan jag återuppliva mig själv. Men efter det lilla Jesus-tricket har jag inga mer ess i rockärmen.

Det tar några naiva attacker utan blockeringar och alldeles för många markstrider innan jag får in snitsen. Vid flera tillfällen vill jag lägga mig ner och grina i fosterställning, särskilt när jag är ett enda slag från att förinta motståndaren. Men några psykbryt-dödsfall senare faller fienderna som furor. Jag satsar på att vara snabb som attan när jag förflyttar mig mellan takåsarna med hjälp av min änterhake. Min taktik blir att smyga mig fram – genom att attackera ovanifrån, gömma mig i gräs eller hålla mig nära väggar. Att överraska är helt rätt väg att gå.

Dödsstöten <3 Jag var så lycklig i den här stunden.

Jag har mitt sikte inställt på den ökände samurajen som har ryggen vänd mot mig. Jag hugger till när han minst anar det och vips, ett liv har försvunnit. Istället för att vara offensiv och fortsätta slå drar jag mig undan. Jag låter honom glömma bort att jag är i närheten och håller mig uppe på taken. Sedan hoppar jag ner på honom när han inte ser och drämmer till så hårt att hela livmätaren går åt. Hade jag varit Kishti Tomita hade jag kallat detta för ett Hallelujah-moment. 

Det känns nästan för enkelt. Men det är ju också det som är kruxet, har du hittat rätt tillvägagångssätt är From Software-spelen snabba med att premiera dig. Straff- och belöningssystemet i ”Dark Souls” har direkt förts över till ”Sekiro” och sitter som en smäck. Jag ser fram emot en blodig vår.

”Sekiro: Shadows Die Twice” släpps 22 mars till Playstation 4, Xbox One och PC.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB