Startsida / Inlägg

Det är fel med booth babes – men de förtjänar inte hat

av Effie Karabuda
Foto: Aftonbladet Spela

Det kryllar av tjejer i push-up-behå och pyttesmå kjolar i montrarna på Tokyo Game Show. Men jag vill inte smutskasta dem bara för att de gör sitt jobb. 

Kulturchocken är total. ”Sälj grej med tjej”-metoden tillämpas i nästan varje bås på Japans största spelmässa. En kvinna i hotpants och behå i fejkläder står och delar ut flygblad för en gamingstol. En annan är utklädd till en hamster – förlåt, en sexig hamster – och gör reklam för mobilspelet ”My life with hamster”. Männen med kameror ställer sig i kö för att föreviga skönheterna.

Ganska snabbt känner jag mig lika smutsig som de fotograferande männen. Jag går fram till en så kallad ”booth babe” och ber om att få ta en bild. Bara för att dokumentera galenskapen. Hon ler vänligt och tackar när jag är klar. Intet ont anande ställer hon upp på att bli uthängd i en svensk kvällstidning. Det är lökigt gjort av mig. 

Jag bestämmer mig för att istället iaktta kvinnorna och inte ta emot allt merch som de så engagerat delar ut. Men det känns också fel. Som om de vore utställda på ett zoo och jag håller dem på behörigt avstånd. 

Männen fortsätter att flockas kring tjejerna. Även killar som inte bär presspass kommer fram till dem och knäpper bilder med sina smartphones. Kanske samlar de på sig några godbitar till runkmappen, vad vet jag!! Och det är väl lite det här som är problemet. Kvinnorna är där som pynt och inget annat. De agerar lockbete för besökarna och ska göra dem köpsugna. 

Diskussionen är uråldrig. Vi svenskar kan se på påhittet och himla med ögonen och tänka herregud, vad Japan håller på. Men det var trots allt inte så himla längesedan den amerikanska varianten, E3-mässan i Los Angeles, körde på samma koncept. Det finns fortfarande tjejer i montrarna, men sedan 2006 har man följt ett strikt regelverk kring deras klädsel. Nuförtiden förekommer det också en hel del påklädda ”booth dudes”. 

Som västerlänning är det så lätt att döma den här sortens mjukporr. Men faktum kvarstår att båsbrudarna (jag vet, bra översättning) bara gör vad de blir tillsagda och behöver tjäna pengar precis som vem som helst. Man ska absolut inte kasta skit på dem. 

Men någon får gärna klämma in en flottig och fet skuldkaka i munnen på deras chefer.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB