Startsida / Inlägg

”Dreams” förbluffar med sina Playstation-kreationer

av Effie Karabuda
Foto: Playstation
Rate

Dreams

Från 12 år

Format: Playstation 4

Pris: Ca 399 kr

Utvecklare: Media Molecule

Utgivare: Sony Interactive Entertainment

Ett Playstation är inte fulländat utan ”Dreams”. Det nya kreativa verktyget kan verkligen leva upp till sitt namn. 

En sparris kör standup och drar skämt på sin egen bekostnad. Två pastellfärgade figurer dansar balett och ”Street Fighter”-slåss på samma gång. En konstnär får inte ställa ut på ett galleri och går därför bärsärkagång och slår ner alla verk med ett basebollträ.

”Dreams” rymmer många olika små äventyr gjorda av främlingar. Ofta känns det som att upphovspersonen haft det minst lika kul att knåpa ihop skapelsen som jag har när jag spelar den. Det blir inte bara underhållning, utan också en inblick i någons hjärna och kreativa process.

Foto: Playstation

Det finns två vägar att ta i Playstations nya verktyg – göra egna spel, eller prova på alla andras påhitt. Personligen dras jag mer åt det sistnämnda. Media Molecule – skaparna bakom den digitala lekplatsen (och ”Little Big Planet”) – har själva fått till ett riktigt mästerverk i ”Art’s Dream”. Vad som skulle kunna vara en tråkig teknisk uppvisning i ”Dreams” alla möjligheter blir till en vidunderlig resa fylld med musikalnummer, dialogval och rörande människoöden.

”Art’s Dream” sätter tonen för allt annat som finns tillgängligt i drömkatalogen. Det låter så himla klyschigt, men det är verkligen bara fantasin som bestämmer. Ibland faller dock konceptet platt när någon försöker återskapa ”Tomb Raider” och designar Laras shorts så att de skär in i rumpskåran. Eller när ”Flappy Bird”-inspirationen blir alldeles för massproducerad.

Men för det mesta bläddrar jag förbi knasighet efter knasighet och förundras av talangen, uthålligheten och framför allt pillandet som de här människorna orkar med. Hatten av!

Foto: Playstation

Att ge sig in i skaparläget är däremot en rejäl prövning. Det hjälper inte att rösten som ska lära mig saker pratar till mig som om jag vore ett litet barn. Trots pedagogisk vägledning är jag tyvärr inte ens tillräckligt kompetent för att kunna rotera på en kubjävel. Jag vet inte, antingen är tröskeln alldeles för hög eller så ska jag bara hålla mig borta från den här sortens hantverk.

Men jag ska inte låta mitt eget kreativa misslyckande stå i vägen för all potential. Det här är ett spel som borde släppts för längesen till konsol, och helst inte precis innan nästa generation. Jag håller tummarna för att dess community fortsätter leva och frodas även på PS5.

Att ge någon verktygen att uppfylla sina drömmar är ingen liten sak. Men för ”Dreams” är ingen uppgift för stor.

Läs också… Spelet förenade familjen – och hjälpte barnen med deras adhd

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB