Startsida / Inlägg

”Tell Me Why” förändrar spelvärlden i grunden med sitt mod

av Effie Karabuda
Foto: Dontnod Entertainment
Rate

Tell Me Why

Från 16 år

Format: PC, Xbox One

Pris: Ca 279 kr

Utvecklare: Dontnod Entertainment

Utgivare: Xbox Game Studios

Panikattacker, könskorrigeringar och psykiskt sjuka föräldrar. ”Tell Me Why” tar sig an svåra teman som sällan får utrymme i spel. 

Jag har funderat mycket på varför Dontnod Entertainment gör det så svårt för sig. I ”Life is Strange”-serien har de tagit upp frågor om ras, döden och homosexualitet. Ämnen som spelskapare sällan vill ta i med tång – i tron om att de inte är kommersiellt gångbara. Men den franska studion fortsätter att utmana sig själva, inte minst i ”Tell Me Why”.

I tre avsnitt får vi följa tvillingarna Tyler och Alyson som återvänder till Delos Crossing i Alaska. Där växte de upp med sin ensamstående mamma som dog under dramatiska omständigheter. Syskonen bestämmer sig för att gräva djupare i det förflutna, utan att veta vad som väntar. Samtidigt som Tylers besök i småstaden väcker reaktioner hos invånarna – då han genomgått en könskorrigering och blivit man. 

Foto: Dontnod Entertainment

Upplägget känns igen sedan tidigare. Övernaturliga krafter – som gör att tvillingarna kan dela tankar och minnen – pushar både gameplay och berättelsen framåt. En stor del av tiden ägnas åt att upptäcka omgivningen i ren peka-och-klicka-anda och bekanta sig med stadens alla karaktärer. 

Det är otroligt mycket som avhandlas under drygt åtta timmar. Jag är nästan i chock. Här lyfts betydelsen av en ursprungsbefolkning och deras historia, samtidigt som man visar hur en transperson ständigt behöver bemöta folks okunskap och fördomar. Dessutom hinner man klämma in en förälder som lider av psykisk ohälsa, queer kärlek och en panikattack. 

Det sistnämnda var en förvånansvärt stark upplevelse. I en sekvens försöker jag få Alyson hantera sin panik med hjälp av en app där jag styr rytmen på hennes andning. Det känns som ett väldigt nutida inslag. Men det får mig också att ifrågasätta varför något så vardagligt och drabbande aldrig tidigare har porträtterats i spel. 

Foto: Dontnod Entertainment

För ett par år sedan tyckte jag att Dontnod hade svårt att få till avslappnade dialoger och animationer, men inte längre. Utvecklarna har äntligen lärt sig hur man får fatt i det mänskliga utan att det blir övertydligt. Relationen mellan Tyler och Alyson är sårbar och gripande på alla sätt och vis.  

I princip allt hade kunnat gå fel när man försöker göra såhär tuffa ämnen rättvisa, men Dontnod prickar rätt på varje punkt. Spelvärlden har mycket att tacka för deras mod.

Läs också… Intervju: Så vill ”Tell Me Why” väcka empati för transpersoner

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB