Startsida / Inlägg

Så bra säljer nya ”WoW”-expansionen

av Effie Karabuda
legionwarcraft

”World of Warcraft” har fått ett rejält lyft. I och med släppet av den nya expansionen ”Legion” har spelserien hittat tillbaka till sina höga försäljningssiffror. 

”WoW” var som störst för ungefär tio år sedan när spelet fortfarande sprudlade av innovativitet och engagemang. På senare år har det massiva multiplayerrollspelet tappat lite av sitt sug. Men nu verkar det ha hittat tillbaka till succéreceptet – i alla fall om man ska tro Aftonbladet Spelas recensent Per Landin och Blizzards pressmeddelanden.

Redan 30 augusti på releasedagen såldes mer än 3,3 miljoner kopior av ”Legion”, enligt Blizzard. Det innebär att den senaste expansionen har sålt lika bra som de tidigare och är därför ett av de snabbaste säljande PC-spelen någonsin.

Det hymlas lite kring ett exakt antal spelare, men Blizzard uppger att ”WoW: Legion” har haft lika många aktiva användare under första veckan som ”World of Warcraft: Cataclysm” från 2010. Mike Morhaime, VD och en av grundarna till Blizzard Entertainment, berättar att företaget har arbetat hårt för att göra ”Legion” till den bästa expansionen någonsin. Han säger att fansen kan vänta sig ännu mer innehåll de kommande månaderna.

Kul att det går så bra för ”WoW”! Men det är också värt att påpeka att Blizzard har hållit tyst om spelarantalet i snart ett år och väljer att släppa statistik först när skutan väl har vänt, så att säga.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB